Digitale transformatie: De tien geboden

Digitale transformatie: De tien geboden

Een paar jaar terug deed Gartner een voorspelling: In 2017 zullen 20% van alle marktleiders hun nummer één positie verliezen aan een bedrijf dat is opgericht na 2000 als gevolg van het gebrek aan digitaal zakelijk voordeel.

Zomer 2020: Tesla is Toyota voorbij en is nu officieel de waardevolste autofabrikant ter wereld. In januari ging Tesla Volkswagen al voorbij. Inmiddels is het merk al twee keer zo veel waard als VW.

Hetzelfde verhaal geldt in veel branches, of het nu AIRBNB is als online marktplaats voor de verhuur en boeking van vakantie-accommodaties, Youtube in video of Amazon in de detailhandel. Waarbij ook COVID19 in diverse branches bedrijven voor nog grotere uitdagingen heeft gezet.

Het is onnodig te zeggen dat CEO’s van ‘legacy’, niet-digitale, bedrijven nerveus worden en waarschijnlijk zelfs enigszins jaloers. Velen van hen hebben een brandend verlangen ‘om zoals hen te worden’. Om dit voor elkaar te krijgen zal er een start gemaakt moeten worden met een transformatie: slim gebruik van technologie om de prestaties radicaal te verbeteren of het bedrijfsmodel te veranderen.

Deze reis naar de digitale toekomst kan een lange en zelfs soms pijnlijke en ingewikkelde zijn, waarbij rekening gehouden moet worden met de Tien Geboden omtrent Digitale Transformatie.

  1. Visie en leiderschap: In tegenstelling tot de meeste verhalen is beginnen bij het einde de beste strategie. De CEO en het bestuur dienen een duidelijke visie te hebben waar de organisatie staat aan de eindstreep van de transformatie;
  2. De Transformatie moet business waarde creëren: Anno nu klinkt het heel hip om ‘digitaal te worden’, want iedereen doet het. Dit is uiteraard de verkeerde reden om digitaal te willen gaan. Kiezen voor digitale transformatie moet echte invloed hebben op het businessmodel met directe invloed op omzet, winst, kosten en customer engagement.
  3. Think the Customer Journey: De meeste organisaties zijn verticaal en functioneel georganiseerd: Marketing, Verkoop, Productie/ Operations, Customer Service. De klant, aan de andere kant, doorkruist de organisatie horizontaal. Elke functie is eigenaar van de klant voor een periode van tijd, die vervolgens wordt ‘overhandigd’ aan de volgende functie. De nieuwe, digitale wereld vraagt om een volledige organisatie rondom de customer journey. De digitale voetafdruk en gegevens die deze customer journeys achterlaten dienen gebruikt te worden de reis continue te verbeteren. Deze shift is de reden waarom digitale transformatie vraagt om fundamentele andere zienswijze en radicale verandering in bedrijfsprocessen en organisatie.
  4. Koppel de Front-end aan de Back-end: De digitale front-end (website, app store, enz.) en de backend (CRM, ERP, billing systemen, etc.) moeten in sync zijn met elkaar, dus ook allebei 24×7 en realtime. Het heeft geen zin om een killer app te bouwen zonder dat deze naadloos wordt geïntegreerd in de backend.
  5. Streef naar product-markt-fit: Digital wijsheid is: het creëren van een product dat ‘gewoon werkt’, je kan het uitzetten, verwerkt continue feedback en past het iteratief aan. Doe dit totdat de beste product-markt-fit ontstaan is. Kijk naar Google Gmail, dat vijf jaar in iteratieve beta bestond, totdat Google de beste product-markt-fit te pakken had en de klanten vervolgens vanzelf kwamen.
  6. Partnerships: Bij digitale business draait alles om partnerships. Dit in tegenstelling tot de situatie bij ‘legacy bedrijven’; concurrenten zijn hier aartsvijanden die moeten worden verpletterd of geëlimineerd, hun marktaandeel dient te worden gestolen en hun merken moeten uit de markt. In de digitale wereld werk je samen met je vrienden en je ‘vijanden’. Een mooi voorbeeld zijn de producten van Microsoft; deze zijn beschikbaar in de Google Play Store, in de Apple Store en maken gebruik van alle beschikbare clouds. In de digitale wereld maak je gebruik van elkaars sterke punten om zo je marktaandeel te vergroten.
  7. Heroverweeg het Business Model: Het Business Model is de manier waarop je geld verdient. Uber verdient zijn geld door gebruik te maken van bestaande auto’s met chauffeur, in plaats van het opzetten van een eigen vloot. De huidige business modellen die zwaar leunen op de traditionele middelen en hoge investeringen worden vervangen door ‘platforms’; hier komende bestaande middelen, verfijnde matching algoritmen, aangesloten apparaten en data middels Artificial intelligence verrijkt samen om ​​enorme waarde te creëren. De meeste bedrijven kunnen worden ‘platformised’, één van de meest krachtige ideeën achter digitale transformatie
  8. Ontketen een ‘Culturele Revolutie’: Digitalisering gaat niet alleen over technologie, mooie apparaten, datacenters of de cloud. Het is ook niet dat iedereen zijn haar lang moet laten groeien. Het gaat over de cultuur van een organisatie waarbij de volgende zaken het geval dienen te zijn;
    • ‘Fail fast’
    • Tolereren van afwijkende meningen
    • Stimuleren van experimenteren
    • Creëren van producten die gewoon werken
    • Behoefte aan snelheid
    • Snelle besluitvorming
  1. Mensen boven alles:Cultuur gaat over de mensen. Deze mensen moeten aangehaakt zijn omdat digitale transformatie een lang proces en een fundamentele verandering is. Het vormen van een visie, mensen vertellen waarom dit nodig is en inzicht geven in de toekomst is hierin zeer belangrijk. De meeste mensen zullen blij zijn om te veranderen. In vele gevallen zal een Chief Digital Officer nodig zijn, iemand die horizontaal eigenaar wordt van de customer journey in de hele organisatie en de digitale verandering zal leiden.
  2. Geduld: Het is een lange weg! Gedurende de reis krijg je maagkrampen, ernstige twijfels en er komen obstakels op de weg. De belangrijkste kwaliteit die nodig is van de CEO is grenzeloos geduld. Om met de woorden van Michelangelo af te sluiten:

“Genius is eternal patience”.