Wat maakt de cloud beter dan outsourcing?

Wat maakt de cloud beter dan outsourcing?

Wat gaan organisaties doen als ze:

  • zich willen concentreren op de kernactiviteiten.
  • De kostenstructuur flexibel willen maken
  • De kosten willen verlagen.
  • Kennis en expertise vooral willen ontwikkelen in bedrijfsactiviteiten die teoegvoegde waarde leveren.

Outsourcing op de oude manier

Tot voor kort kozen veel organisaties als vanzelfsprekend voor outsourcing van de IT, inclusief personeel en de spullen – de assets. De nieuwe manier is om complete IT-diensten te contracteren in de ‘cloud’. ‘Cloud’ staat dan voor complete gestandaardiseerde hoogwaardige dienstverlening zonder klantspecifieke kenmerken voor infrastructuurdiensten (IaaS), algemene software platforms (PaaS) en bedrijfstoepassingen (SaaS). Steeds meer organisaties vinden de weg naar dit soort oplossingen omdat ze voldoen aan bovenstaand vierpuntenlijstje. Maar is het beter dan of een vervanging van outsourcing?

Systeem uitbesteden

Voorbeeld: Als je het Customer Relations Management-systeem (CRM) gaat uitbesteden, dan worden de infrastructuur en het beheer ondergebracht bij een leverancier. Vaak moet je dan zelf de leverancier aansturen. De leverancier blijft dan nog vaak terugkomen met vragen over de techniek: het vervangen of uitbreiden van servers, het plannen van upgrades en onderhoud. De kern van outsourcen zou ontzorgen moeten zijn. De oude manier van outsourcen is vergelijkbaar met het inhuren van iemand die voor je schoonmaakt: je bespreekt het werk met de schoonmaker en hij vraagt je om eventueel zelf de schoonmaakmiddelen te kopen en je gaat achter hem aan als hij te laat is of de kwaliteit te wensen over laat.

Dienst uitbesteden

Wanneer CRM afgenomen wordt uit de cloud, dan zorgt de cloud-leverancier voor de kwaliteit van de dienst: de infrastructuur, het beheer en het doorvoeren van verbeteringen. Opdrachtgevers zijn alleen nog bezig met het inpassen van de dienstverlening in hun dienstverlening, de manier waarop de toepassing zich presenteert aan de medewerkers, de inrichting van tabellen en parameters die nodig zijn voor de werking van het systeem en rapportages, kortom: de functionaliteit. Deze functionaliteit zal uiteindelijk de bedrijfswaarde bieden bij de verwerking van gegevens

De voordelen van de cloud

De cloud biedt meer en het ontzorgt organisaties. Cloud levert complete IT-dienstverlening; en de technologie zit bijna letterlijk onder de motorkap. De cloud is:

  • toegankelijk via internet (off premise) of eigen netwerken (on premise,
  • gebaseerd op marktstandaarden
  • proven technology: je kunt van te voren beoordelen en beproeven wat je koopt
  • op basis van standaarden kunnen koppelingen gemaakt worden om gegevens uit te wisselen
  • flexibel om pieken te kunnen opvangen maar ook afnames in volume,
  • een werkende oplossing die snel geïmplementeerd kan worden om niet-specifieke bedrijfsactiviteiten te ondersteunen.

Nieuw tijdperk: integratie

Uitbesteding gaat een nieuwe fase in onder invloed van de cloud; we staan aan het begin van een nieuw tijdperk van IT-dienstverlening! Toepassingen van cloud zullen integreren met lokale systemen en met andere cloud-systemen. Door de groei van de cloud zullen er ook steeds meer cloud-toepassingen ontwikkeld worden voor andere toepassingsgebieden of voor specifieke branches. Leveranciers zullen zich de vraag moeten stellen hoe hun IT-diensten zo optimaal mogelijk ingezet kunnen worden binnen bedrijven om de claim van het ontzorgen waar te kunnen maken. Zo kan een bedrijf zich nog beter concentreren op de kernactiviteiten. Zonder gedoe.

De gevolgen voor klassieke outsourcing zal groot zijn. Hiervoor blijft een rol weggelegd wanneer opdrachtgevers specifieke eisen hebben, maar ook daar zal de lat hoger gelegd worden onder invloed van de nieuwe standaards die cloud in de markt zal gaan leggen.

De vraag voor nu is: welke bedrijfsactiviteiten wil jij ondersteunen met cloud-toepassingen? Schrijf het hieronder en inspireer anderen!